Увелико се говори о Нацрту новог закона о безбедности саобраћаја на путевима који би на пролеће требало да ступи на снагу. Поводом оштријег санкционисања за саобраћајне прекршаје, највише пажње привукао је сегмент у коме се говори о трајном одузимању возила власницима, чак и уколико они конкретно нису направили прекршај.

О овој теми, за јутарњи програм Нове С „Пробуди се“, говорио је адвокат Милан Ђурић, члан Правног савета Нове – Да се струка пита.

Ђурић је истакао да је су Нацртом новог закона о безбедности саобраћаја на путевима предвиђене три новине.

– Прва је везана за одузимање аутомобила, друга за препознавање електричних тротинета, што ранији закон уопште није препознавао и то је било нужно правно регулисати, и трећа ствар је нека врста стимулације за оне људе који не врше прекршаје. По новом нацрту закона, уколико буде усвојен, онај који није вршио прекшаје у протекле две године, уколико учини неки ситнији прекршај за који је предвиђена фиксна новчана казна, полицајац има право да га не казни за тај прекршај. Дакле, то је нека стимулација оним људима који који не врше прекршаје да и даље поштују саобраћајне прописе – навео је Ђурић.

Што се тиче одузимања аутомобила, Ђурић каже да тренутно овај нацрт закона предвиђа привремено одузимање аутомобила за теже врсте прекршаја лица која су раније осуђивана, до окончања судског поступка, након чега ће им тај аутомобил бити враћен.

– Међутим, и таква одредба нема никакву сврху зато што неком можете да одузмете аутомобил до завршетка судског поступка, а ако и буде осуђен, вратићете му аутомобил, а он за то време може да вози нечији други аутомобил. Постоји бојазан да ће се кроз амандмане на овај закон, када буде у процедури, увести трајно одузимање моторног возила и о томе се већ говори у јавности – Комитет за безбедност саобраћаја је дао сугестију да треба применити такву врсту мере са образложењем да је право на живот јаче од права на имовину и када је у питању нечији живот не сме бити било каквих калкулација, да таквим људима треба трајно одузимати аутомобиле и да би се они на тај начин оштро одвратили од будућег вршења прекршаја. Међутим, ви ћете саобраћајне прекршаје увек имати, у сваком друштву, невезано за врсту и висину санкција које су предвиђене – рекао је Ђурић.

Ђурић објашњава да би оваква једна врста мере била заиста екстремна.

– Прво, она не би била у складу са Уставом, који гарантује неповредивост права на приватну својину. Притом, овде се не би радило о ограничавању права својине, већ о класичној конфискацији. Не само што је то неуставно, него тиме проузрокујете штету целој једној породици која инвестира у куповину аутомобила, подигне кредит да га купи, и онда због неког члана породице који се несавесно понаша у саобраћају трајно вам одузму аутомобил и та породица не може више да функционише, треба да враћа кредит, а нови ауто не може да купи – истакао је Ђурић.

На питање да ли ће то натерати власнике и кориснике аутомобила да се понашају одговорније, Ђурић одговара да увек у праву морате да се руководите да постигнете циљ што блажим мерама.

– Дакле, када постижете одређени циљ, мере ка постизању тога циља треба да буду мање репресивне. У овом случају постоји низ других мера које би се могле применити уместо трајног одузмања возила. Рецимо, може да се уведе дуготрајнија забрана управљања моторним возилом – учиниоцу изреците први пут забрану управљања моторним возилом, у ситуацијама када бисте му трајно одузимали возило, дајте му пет година забрану управљања, па следећи пут, уколико учини исти прекршај, изеците му меру десет година забране управљања. И то ће на њега у значајној мери деловати да не врши прекршаје, јер ако некоме пет или десет година буде забрањено да управља моторним возилом, тиме ћете на исти начин решити тај проблем као када бисте му трајно одузели возило – закључио је Ђурић.

Целу емисију погледајте овде: